söndag 9 september 2012

Lägesrapport

Jag har varit ruskigt dålig på att uppdatera bloggen de senaste månaderna. Jag vet att många är nyfikna och intresserade av att veta hur det står till med liten Pirat så här kommer till sist en liten uppdatering.
Jag har också märkt att många verkar lite bekymrade och tycker att jag pressar och rör på Pirat för mycket, men jag är själv väldigt rädd om hans lilla ben och följer endast det schema och dom rekommendationer jag fått av experterna inom området hundrehabilitering.

En kort sammanfattning

  • 30 maj operation, osteotomi av ulna, rehabilitering påbörjades 2 v efter operation och följde ett schema jag fick av hundfysioterapeuten.



  • Runt den 15 juli kom bakslaget, Pirat blev blockhalt, svullen och hade töjt ut det mediala ledbandet och dragit på sig en rejält inflammation i mjukdelarna. 2v strikt burvila ordinerades.
    4 v följde med återbesök varje vecka, Catrofeninjektioner och omröntgen x 2. Han fick också Carpusskydd på benen som stöd.

  • Eftersom det var sommar simmade jag Pirat ute i sjöar och hav. Varje vecka fick han träffa hundmassören för grundlig genomgång och massage och varje kväll masserade och stretchade jag honom själv.


  • Eftersom han avlastade och inte fick någon muskelmassa trots träning och trots att veterinären var så nöjd med honom kontaktade jag Redog och den 20 aug besökte vi Redog i Västerås för bedömning av liten Pirat.

Redog.

Jag är så himla glad att jag åkte till Redog i Västerås och träffade Stefan. Han har en gedigen erfarenhet av hundrehabilitering och det han säger litar jag på.
Pirat ställdes på vågen "4-leg check" som mäter belastningen i alla fyra tassar. Bakbenen belastade han så jämnt och fint med hö fram belastade han endast hälften så mkt som vä fram.
Leden hans är rörlig, fin och fri från smärta,men Pirat litar inte på sitt rangliga ben, omusklade ben. Där benet kapades har inte nytt ben läkt in utan läkning har endast skett med fibrös bindväv och det är det som är problemet. Veterinären säger att ben inte kommer att läka in utan att bindväv kan funka det också, men Stefan tror att ben kan och kommer att läka in. Studier har visat att vertikalbelastning kan få avstannad benläkning att bli aktiv igen. Så det vi pysslar med nu är att aktivera benläkning.
Pirat ordinerades också genast ett annat foder. Jag har försökt hålla honom slank/mager enligt ordination från veterinär för att inte belasta leden mer än nödvändigt. Nu äter han ett kraftigt högenergifoder avsett för hårt arbetande jakthundar istället för Pirat behöver massor av proteiner för att kunna läka och bygga muskler.

Pirats nuvarande träningsschema från Redog

2 ggr i veckan åker vi till Sundsvall (11 mil t.o.r) för simning och  sitta 15 min på vertikal vibrationsplatta  som vibrerar vertikalt i 15 Hz.

1 ggr i veckan  hundmassören

Carpusskydd på benen så fort han går utanför dörren 

Gå i trappor och inte längre kånkas upp och ner (min rygg är mycket tacksam för det)

Varje dag försöker jag massera och stretcha honom

Högenergifoder 2ggr /dag

Promenad 2-3 ggr/v mellan en-och två km

2 dagar med vila.

Läget med Pirat

Betydligt bättre,men avlastar fortfarande lite,  dock inte i närheten som innan. Bygger muskler för varje dag som går. Smärtar ej vid massage och stretching.

Kommande behandling

Efter 5 v med vibrationsbehandling 2 ggr/v är det dags för omröntgen. Ses då påbörjad benläkning ska ytterligare 5 v med vibrationsbehandling 2ggr/vecka följa.

Prognos

Någon agilityhund blir han inte, men goda chanser finns att han kan träna/tävla lydnad, hänga med på måttligt långa skogpromenader och bäst av allt kunna njuta av att vara lös i den trädgård som tillhör det fina huset vi snart flyttar till. Dock är det en lång väg kvar,men vi skyndar långsamt.

2 kommentarer:

  1. Ingen kan säga att du inte gjort allt som står i din makt för lille Pirat.Håller tummarna att det skall bli bra.

    SvaraRadera
  2. Birgitta Danielsson10 september, 2012 21:26

    Ska ni också flytta till hus, så roligt! Jag flyttar den 1 Oktober till en röd stuga utanför Höör :)
    Kul att liten Pirat verkar vara på bättringsvägen!

    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera