onsdag 7 mars 2012

Herr Pirat är "Spinndoctor"


Å ena sidan är Piraten bara bäst, å andra sidan är han mer än jag orkar med just nu.
Alice himlafärd har tagit mig hårt. Humöret, orken och motivationen har verkligen inte varit på topp.
När jag skaffade Piraten var det viktigaste kriteriet en social hund. Efter räddharen Emil och från början avvaktande Alice hade jag ingen som helst lust att försöka träna upp den sociala sidan hos ytterligare en hund.
Det andra kriteriet var en pigg, alert, vaken hund med mycket motor. Piraten har allt detta.
Piraten är pigg, nyfiken orädd och framåt. Med människor är det inga som helst problem. Han älskar barn, accepterar hantering bra,men är inte en överdrivet social hund som ska hälsa på allt och alla. Det går utmärkt att ha honom lös på gångvägar och cykelbanor. Dessa sidor älskar jag hos honom.
Jag tycker att det är jätteroligt att träna med honom för han är lättlärd, motiverad och skäller inte i frustration när han inte förstår. Han är självständig och trygg och har en fantastisk platsliggning för att vara knappt 8 mån.

Solen har sina fläckar, alla hundar har sina problem och Piraten är inte sämre. Han har ett stort problem som jag försöker arbeta med,men har inte riktigt kommit på hur jag ska bryta igenom. När han, träffar nya hundar han inte hälsat på, ser hundar köra agility, eller ser hundar busa och ha skoj förvandlas han till "Spinndoctor". Han går upp i spinn, blir helt exalterad och okontaktbar och det enda hans hjärna signalerar till hans ben och medvetande i den sinnesstämningen är att han ska dit mot alla odds.  Jag önskar att jag av naturen var mer dominant för att säga åt honom i detta läge fungerar inte för mig. Jag försöker belöna rätt beteende. Belöna när han är lugn, när han tittar på mig etc. Det går bra en stund, sedan går han upp i spinn igen. När Pirat blir stressad styr han lite fel och överslagshandlingen blir att han nyps i benen. Loppan hade också denna typiska corgitendens att nypa i frustration,men Piraten är värre. Någon som har några tips?
Ett annat problem är att han är så nyfiken, måste vara med hela tiden och detta gör att han har svårt att varva ner och koppla av. Han är överallt och ingenstans hela tiden. Trots att han är yngst är han mest vaken här hemma i dobbe/corgipalatset. Arresten(buren) hatar han och gråter minst en timme innan han i bästa fall somnar där. Jag fortsätter att kämpa  för när alla pusselbitar är på plats, när vi förstår vad vi menar och kräver av varandra ska jag och Piraten utföra stordåd. Vänta och se!!!

3 kommentarer:

  1. Vi längtar efter er...

    SvaraRadera
  2. Mitt tips är att till en början mata honom oavbrutet i situationer där han skulle kunna gå upp i spinn, du behöver inte vänta på att han gör något bra utan se till att han äter köttbulle istället för att göra dåliga saker. Då kan du få honom att tänka "köttbulle" då han ser något som jagar upp honom istället för "ska dit, ska dit, ska dit". Jag tycker att du ska belöna om han tittar på dig men var ännu mer noga med att belöna då han tittar på det roliga. Jag gjorde det felet med Älva först att jag bara belönade då hon fokuserade på mig. Det gjorde att hon kunde klara saker så länge hon inte såg dem men om hon tittade dit så klarade hon det inte. När jag började belöna henne för att titta på saker hon hetsar upp sig över så blev det sååå mycket bättre. Vi kan ju inte kräva att de ska titta på oss jämt utan de måste klara av att se allt spännande omkring också :)
    Hoppas du förstår vad jag menar. Maila om du undrar nåt mer, maniska hundar är jag bra på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. De senaste två passen har jag matat Pirat med godis och det har verkligen gått bra. Efter x antal minuter märker jag att han börjar bli trött i huvudet och då avslutar vi och går till buren innan han går upp i spinn. Jag tycker att han fokuserade betydligt mindre på agilityhoppande hundar i söndags i Söråker Klass Arena och på promenaderna fokuserar han mer på mig än den mötande hunden. Känns hoppfullt. Tur att han är helt BESATT av mat

      Radera