torsdag 23 februari 2012

Godkänd med anmärkning



Idag har Emil röntgats från tårna till nacken. Bakvagnen såg fin ut. Inga artrosförändringar i bakbenens leder. Plåtarna över höfterna är skickade till SKK för avläsning så inom ett par veckor får jag veta om han har A, B, C, D eller E-höfter. Jag tippar på B eller C.
Ryggen var i huvudsak bra,men mellan två kotor sågs diskdegeneration med förkalkning vilket innebär att Emil har en ökad risk att utveckla diskbråck här. Det fina i kråksången är att endast ett ställe i ryggen visar förändring så om det blir problem här kan man ev operera diskbråcket.
Jag ångrar inte en sekund att jag röntgade honom. Det känns så skönt att veta och slippa undra. Det var samma  veterinär som granskade Loppans bilder och han sa idag att " det här är en helt annan rygg vi ser", känns skönt att veta. Jag kommer att röntga liten Pirat också när tiden är mogen. Höfterna ska röntgas vid ca 1 år och ryggen när han är ett par år gammal. Många hävdar att corgihöfter inte ska röntgas,men dom jag pratat med, bl.a Ole Frykman, hävdar bestämt att corgisar borde ha ett avelsprogram och höftledsröntgas. Jag har läst mycket om corgiryggar och pratat med veterinärer och tyvärr är det alldeles för vanligt med diskbråck, Spondylos och L7S1 hos corgisar. Just nu är jag skraj och vet inte om jag vågar skaffa en till corgi om jag inte vet att båda föräldrarna är fria från ryggproblem, artrossjukdom och har känd HD status. Hängslen och livrem det är min melodi det.........................


3 kommentarer:

  1. Det var skönt att höra Herr Långnos att det verkar bra med dig.

    SvaraRadera
  2. Hej, surfade runt efter corgihöft-fakta och hamnade här! Röntgen verkar vara ett känsligt ämne, men har bokat tid för min lilla till strax efter hennes ettårsdag.

    SvaraRadera
  3. Piraten måste vara något av det gulligaste jag sett i corgiväg btw

    SvaraRadera