tisdag 7 februari 2012

Liten Pirat är en Skunkråtta!


Liten Pirat har länge luktat död och förruttnelse i munnen. Visserligen ska väl Pirater lukta lite illa, men vissa dagar är hans andedräkt dödlig. Jag som luktar i munnar hela dagarna kände att det inte luktade dålig munhygien därför öppnade jag till sist munnen och undersökte hans hals närmare. Jag såg då att hans tonsiller var röda och svullna.
Piraten fick helt enkelt besöka doktorn och tror ni att han gillade stället? Han älskade stället. Han var helt uppe i spinn där inne! Han skulle hälsa på allt och alla och trodde som vanligt att han var ball och guds gåva till mänskligheten.
Veterinären såg också rodnade och svullna tonsiller och gav honom diagnosen kronisk tonsillit. Eftersom han är pigg (överdrivet jobbigt pigg), och inte har feber ska vi inte behandla. Tydlgen är det ganska vanligt hos valpar och det brukar växa bort när valpens immunförsvar är färdigutvecklat.
Ja visserligen uppträder han friskt,men hans andedräkt är vidrig vissa dagar. Tänk den värsta tänkbara andedräkten och multiplicera den med tio så luktar min lille skunkråtta. Då ska ni veta att min referensram grundar sig på väl beprövad erfarenhet. Ikväll är han en riktig skunk :/. Undrar hur länge vi i omgivningen ska   stå ut med denna odör. Jag vet mycket väl att man inte ska behandla med antibiotika i tid och otid och när  hunden inte är febrig och allmänpåverkad, men han luktar verkligen inte friskt min lille kille. Drar han i kopplet börjar han att kraxa också.
Någon som har någon erfarenhet?

2 kommentarer:

  1. Pirre stinker som om han svalt en surströmmingsburk....

    SvaraRadera
  2. Schnappi hade återkommande halsinfektioner som unghund.
    Till slut togs tonsillerna bort.
    Men oftast går det tydligen över med åldern.

    SvaraRadera