lördag 2 juni 2012

Min kämpe



Nu är Pirat äntligen opererad. I torsdags utfördes en osteotomi av ulna. Pirat lider av prematur slutning av epifyserna i ulna, dvs tillväxtzonerna har slutits för tidigt i  underarmsbenet ulna. I en frisk armbåge ska de båda underarmsbenen ulna och radius vara i nivå med varandra så att överarmsbenets ledyta kan belasta båda benen. I Pirats fall är det ett glapp mellan radius och ulna och därmed belastas endast ena benet vilket skapar ett ökad tryck i leden. Både höger och vänster framben är drabbade,men höger sida är mer affekterad med ett glapp på ca 5 mm.
Operationen som gjorde gick ut på att man kapade ulna och kapade bort ca 6 mm ben, därefter drog man isär delarna och lossade radius från ulna i ligamentet (med reservation för viss felaktig återgivning från det vet. sa).
Denna operation ska egentligen göras så tidigt det bara går och helst innan 8 mån ålder då hunden fortfarande växer. Görs den tidigt är prognosen god och fint ben läker in i glappet man skapad. Nu var tyvärr liten Pirat hela 10 mån och 1 vecka gammal när operationen utfördes så det är stor risk att ben inte läker in utan att glappet endast ersätts med fibrös bindväv, vilket också kan funka, men tyvärr inte är lika bra som ben. Dessutom har också redan sekundära skador uppstått i leden. Pirat visar redan måttliga pålagringar i armbågsleden och eftersom leden har vuxit under fel belastning har överarmsbenets ledyta inte formats korrekt utan uppvisar en mer oval form. Efter att ha förlorat min älskade Loppan i januari skulle jag aldrig orka låta min fina Pirat få somna in nu så jag bad dom att göra allt för att Pirat skulle bli bättre. Någon prognos har jag inte kunnat få utan vi måste avvakta läkning. Jag är egoistisk om jag utsätter Pirat för detta och det visar sig att det ändå inte blir bra, men jag förväntar mig att solen ska lysa lite på oss nu. Om 4 veckor är det dags för omröntgen och då kommer vi vi att få se att ben växer i glappat och liten Pirat kommer inte att halta efter avslutad 4 veckors Rimadylkur!!!!

Idag mår Pirat riktigt bra med tanke på det han gått igenom. Han haltar,men är glad och busig och vill vara med. Operationsdagens kväll, natt och dagen efter mådde han tjyvens. Det visade sig att han reagerade negativt på morfinplåstret.  Han ylade, kunde inte stå på benen utan säckade ihop, kissade ner sig, ville inte äta och dricka och gick ner i puls och kroppstemperatur. Vi åkte således tillbaka till veterinären morgonen efter och dom avlägsnade plåstret och lät Pirat ligga med dropp under dagen och när jag hämtade honom framåt kvällen var han pigg och glad  och självklart hade han charmat alla på kliniken så det var knappt att jag fick ta med honom hem igen <3 



4 kommentarer:

  1. Du har i alla fall gett honom en chans.
    När vi opererade Bonnie för diskbråck tvivlade jag många gånger om det var rätt att utsätta henne för allt hon fick gå igenom.
    Nu blev hon 95% återställd, men även om vi inte fått henne bra så hade vi i alla fall försökt.
    Han ser inte så lidande ut din lilla Pirat <3
    Hoppas allt går bra.
    Kram på er

    SvaraRadera
  2. stor kram till er jag ska hålla en tumme HÅRT för att det läker som det ska och att ben bildas i glappet. Jag tycker att du tänker helt rätt att ändå ge honom chansen åtminstone <3 Vänligen Marie Skogström, kennel Ceciklas

    SvaraRadera
  3. Stora krya på dig kramar till lilla Pirat. Vi håller tummarna hårt för att benet ska läka ihop så bra som det bara går! / Josefin

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas verkligen att att Piraten blir bättre. Som de andra skriver så har du ju gjort allt du kan för att han ska få ett så bra liv som möjligt och mer kan man inte göra.
    Håller tummarna att allt ska gå bra för er för ni är i sanning kämpar båda två
    Stor kram Carina och Hummelvikarna

    SvaraRadera