onsdag 15 september 2010

Uppletande och lydnadstankar.

Tränade uppletande idag med Alice och Emil. Gjorde en korridor för att lära dem bli skickade i raka linjer i rutan för att inget föremål ska bli bortglömt i ett hörn.
Emil ha verkligen fallenhet för uppletande.Han springer ut i full fart och är duktig på att använda nosen. Alice söker ca 40 m, men längre än 40 m vill hon inte lämna matte.  Detta måste vi arbeta med.



Efter att ha tränat med att belöna minde i lydnaden ett tag ha jag nu ändrat stratergi. Min tanke med att belöna minde var att få träningen att likna tävlingssituationen där belöningar ej är tillåtet.  Tyvärr resulterade träningen i en halvhjärtad lydnad som utfördes av tvång och inte av glädje. Nu har jag lagt in varierde belöningar och effekten är enorm. Ibland är belöningen att få köra ett par agilityhinder, ibland bus med matte och ibland kamp eller jaktlek.  Alice var supertaggad och gick fantastisk lydnad i dag.

Lämnade hundbubblan idag en stund för en snabb repa på stan. Köpte en ny parfym Mexx Black riktigt fräsch och lätt doft och dessutom relativt billig. Höll på att köpa ett par nya mjukisbyxor,men la band på mig. Jag äger säkert dubbelt så många mysbyxor än jag äger jeans. När blir frisk och magen inte ömmar så mkt och är vätskefylld av kortison ska jag piffa till mig lite:)




3 kommentarer:

  1. Åh vilken fiiin sida Fia... jättefina bilder oxå nu prenumererar jag på Er =)

    Lycka till i helgen plocka pinnar ...

    SvaraRadera
  2. Hej, vilka fina bilder, skoj att läsa om kompisarna, krya på dig, ses på söndag.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin sida härliga bilder. Jag tror att du kommer få många läsare/Eva

    SvaraRadera