fredag 25 mars 2011

Jag känner en tjej

Jag känner en tjej som genom olyckliga felaktiga val i livet har hamnat på en väg som närmar sig ett stup.
Jag försöker tala om för henne vänd om, ta den lilla uppförsbacken. Där bortom backkrönet ligger det lilla huset med pensionatet fyllt med glada hundar som behöver lite tillsyn och kärlek när deras matte/husse är på arbetet eller semestern.
Tyvärr vågar hon inte lyssna på mig eftersom omgivningen tycker att hon ska ha ett ordentligt yrke med bra lön efter 5 års studier.
Jag påpekar att livet är kort, för kort för att varje dag ha ångest över att gå till jobbet. Att varje dag tro att hon har gjort ngt fel när någon kollega säger att dom vill prata med henne. Att ofta få helger, kvällar och dagar söndertrasade av ångest över någon patient eller bahandling. Att för varje dag få lite sämre självförtroende och känna när hon går och lägger sig att om hon inte vaknar imorgon slipper hon i alla fall att jobba. När hon sover smyger sig dom hemska karierade tänderna som inte går att extrahera in i hennes drömmar och när hon vaknar måste hon samla kraften för att gå och möta dom på riktigt.
Jag säger till henne att göra något annat med sitt liv. Det korta liv vi fått, men som sagt hon vågar inte lyssna. Kanske lyssnar hon om ngn annan säger det till henne.

3 kommentarer:

  1. Är det inte så att utbildning är något som ingen kan ta ifrån en?! Mår du så dåligt över att jobba så kanske det inte är värt det? Du kanske skulle kunna ta tjänstledigt ett år och testa driva eller jobba på ett hundpensionat! Sedan är det ju också så att ju mer du jobbar desto säkrare kommer du att känna dig. Jättesvår situation, du måste göra det som känns bäst för dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga till henne att livet är för kort för att slösa bort genom att gå till ett jobb man får ont i magen av. Är det självkänslan det sitter i och att hon egentligen vill jobba med det hon har utbildning för, då skulle jag rekommendera en KBT-behandlare för att stärka självbild och självkänsla. Om hon vill jobba med något helt annat ska hon självklart göra det istället! Det bästa, och enklaste råd jag fått är: "Om något fungerar, gör mer av det. Om något inte fungerar, gör något annat!" kram på dig

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Det känns som om det vore mig du skriver om.

    SvaraRadera