tisdag 10 april 2012

Semester och konsten att hålla en turboräka lugn



Just nu har jag semester!!! En välbehövlig, välförtjänt sådan. En vecka utan tänder, patienter och väckarklocka.
I torsdags började resan från Härnösand till Åtvidaberg. Ett mycket trevligt besök hos fina Lina med söta Rut och bedårande Allan. Mycket roligt att träffa team Eva, Lova, Engla och team Emma och Udda. Udda höglöpte och Piraten var störtförälskad. Trots att han inte lyfter sitt lilla ben ännu förstod han att den doften var något utöver det vanliga. Vi fick alla njuta av Herr Pirats kastratsång :)
http://www.bloglovin.com/m/1398766/436455375/fb

På påskafton gick färden vidare mot Karlskrona där både jag och Piraten befinner oss för att vila upp.
Piraten är ordinerad vila, koppelpromenader och Rimadyl och det är inte lätt att hålla turboräkan lugn. Han tar gärna hundra frivarv av lycka när vi kommer hem till någon eller någon kommer hem till oss. Han kan inte vara lös tillsammans med Emil i trädgården för då drar han igång världens tafatt-lek.
Vi koncentrerar oss istället på lite hjärngympa. Jag har introducerat spårapporten för honom för att verkligen värdeladda denna. Jag gömmer den inomhus, han letar upp den och apporterar denna till mig. I gengäld får han en godis och visst älskar han den redan!!!! Han har fått spåra, enkla raka spår och träna trix men trots det är han uttråkad och understimulerad. I situationer som denna förstår man hur värdefull fysisk aktivitet är för hunden.
Jag ska ringa Strömsholm imorgon och kolla om det finns ngn chans att vi får besöka dom i början på nästa vecka. I så fall kan vi ta det första veterinärbesöket på hemvägen. Skulle vara toppen det!!!! Jag vill verkligen komma dit, undersöka och få veta så att jag mentalt kan ställa in mig på det som komma skall. Ovisshet är av ondo.

Vad Piraten gör:

Piraten är mäkta understimulerad idag. Just nu ligger han och toktuggar på pipleksaken. Jag har tappat räkningen hur länge jag fått höra på denna pip nu. Han krafsar, piper och bofsar. Han vaknar i ottan, piper, krafsar och lever rövare. Han drar i kopplet som en idiot om han inte får kommandot "gå fint" tjatat till sig.
 Åhh vad jag önskar att han var frisk och kunde sträcka ut dom små benen i ett härligt race för att sedan sova sött och uttröttad som en liten Pirat på 8,5 mån förtjänar.
Älskade lilla hund, du har marscherar rakt in i mitt hjärta <3


Pirat rullar, rullar och rullar sig

Bökar i rabatten

Rullar runt med leksaken

Fjaskar runt på rygg.


Vad Piraten inte gör:

Chillar och tar det lugnt som Emil <3



2 kommentarer:

  1. Åh, Piraten, världens charmigaste vovve! Såg en bild på honom på tjoller.se och tappade hakan : Han har sådana mänskliga ögon! Hoppas det är inget allvarligt med honom och han blir frisk alldeles omedelbart.

    SvaraRadera
  2. Du kanske redan gör det, men tipsar ändå om hårda spår som ger mina små fyrbenta mkt mer huvudbry än "vanliga" ;)

    Tack för tummhållningen, tror tyvärr inte att det blir A på Tetans höfter, det var någon halv millimeter för otajt så jag ställer in mig mentalt på C och hoppas lite lite försiktigt på fina B'n

    SvaraRadera