fredag 23 september 2011

Spårintresse och inskolning.

Morgonrutinerna är minst sagt tidskrävande nu. Jag förstår inte hur jag ska hinna när jag måste arbeta igen.
Först när jag vaknar klär jag på mig medan jag har en Pirat i famnen, annars kissar han på golvet. Därefter ut med Piraten för att kissa och bajsa. Sedan in med Piraten och promenad med Alice medan Piraten och Emil är i köket. Sedan hem med Alice och ut med Emil medan liten Pirat har sällskap av Alice i köket. Jag vill inte lämna Piraten helt ensam i lägenheten ännu. Sedan hem med Emil och ut med Piraten igen. Därefter är det utfodring av djur och sedan utfodring av matte och sist men inte minst dusch.

Eftersom Emil är så skraj för så mkt i staden försöker jag att inte ha dom tillsammans i staden mer än i yttersta nödfall. Att ständigt rasta hundar i 3 omgångar är inte hållbart i längden när man är ensam så jag har tagit beslutet att låna ut min älskade Emil i ett par månader för lite avlastning och ffa för att valpen inte ska ta efter hans rädslor. En kollega till mig som tidigare har haft hund har erbjudit sig att hjälpa till. Igår promenerade jag, Emil och Emils fostermatte en sväng och idag var han ensam hos henne i två timmar. Det hade gått bra och han hade skött sig snyggt. Det gör så ont i mitt mattehjärta att lämna bort honom,men det är för Piratens bästa och dessutom kan det vara nyttigt för Emil att komma ut själv eftersom hela hans självförtroende hämtas hos Alice.

Idag har vi spårat hela flocken. Alice spårade som ett lokomotiv. Noggrannt, bra tempo och finfina markeringar av apporter. Emil spårade som vanligt lite långsamt, försiktigt men hittade sina två skattkistor fyllda av korv. Jag gjorde en liten, enkel och opretentiös övning till Piraten för att kolla om han hade något spårintresse och gissa vad! Han kommer att bli en spårgud. Jag trampade upp baserna i en triangel och fyllde triangelns mitt med en hög med korv sedan fortsatt jag från triangelns övre vinkel och trampade med täta steg upp ett spår på ca 3 m och la en korv i varje steg och avslutningsvis en hög med korv i slutet. Jag satte ner Piraten, stod passiv och min kille nosade, åt korven och följde spåret. Efteråt gick vi ut i skogen och lekte lite. Vi gick förbi upptaget till Alice spår och han nosade mkt intresserat.

Jag och sykonbarnen. Ser jag nöjd ut? Ser jag svart ut under ögonen? Jag grät en skvätt p.g.a en jag känner med stor erfarenhet av hundar tycker att jag bör omplacera Emil för annars är det stor risk att han "förstör" Piraten. MEN Emil KOMMER INTE att flytta permanent min finaste pojke. Nöjd är jag för Micke har peppat mig att det kommer att fungera med alla tre och nu  förbjuder jag all form av utfrysning av Piraten. Jag bestämmer att Alice måste gilla Piraten och att han får sova på sin syter och ser ni, det fungerar :)

Två fina corgirumpor. Ser ni att Alice inet kan sträcka bak sitt vänstra ben längre. Vänster höft , knä och hasled visar mer artrosförändringar med pålagringar än hö bakben.  Lillskruttan ligger alltid så här nu för tiden.

5 kommentarer:

  1. Loppan o Lobbe nu sköter ni er, annars vet ni vem som kommer och styr upp läget. Gissa vilka som kommer att ligga i soffan då o käka chips, o vilka som får ligga på golvet o titta på ?
    Jo Pirre och jag, golvliggarna hittar ni om ni tittar i en spegel :-)

    SvaraRadera
  2. http://www.blocket.se/orebro/Ny_Hundvagn_36229034.htm?ca=12&w=3

    En så´n här kanske skulle fungera. Annars har vi haft valpar i en ryggsäck på magen vid långpromenader det är också bra. Hoppas det ordnar sig :-)

    SvaraRadera
  3. Har du testat Xylkene (receptfria tabletter för hundar och katter som är stressade)Många är jättenöjda med det, eller ett foder som heter Calm (Royal Canin) som finns hos veterinärer. Kanske kan vara värt ett försök.Djurägare har t.o.m. tackat för att vi rekommenderat det till deras hundar.

    SvaraRadera
  4. Så skoj att det går så bra (förutom att du behöver gå så många promenader då..) Såg ditt meddelande, hör av mig till dig under helgen :)
    //Majsan

    SvaraRadera
  5. Kom på att det stavas Zylkene ;-)

    SvaraRadera