torsdag 2 juni 2011

Vi sjunger uti skogen för att skrämma vildsvin små.

Jag har hunnit med en del hundaktiviteter i installationsfasen. Ända sedan vi kom ner har Corgisarna badad dagligen. Jag har en ambition att träna upp Alice dåliga bakvagn, som hon för övrigt ska röntga så fort jag har fått mitt schema och kan boka en lämplig tid, och vad kan vara bättre än just simträning? Dom älskar verkligen att apportera i vattnet. Jag är dock lite rädd att huden inte klarar av dagliga bad,men så länge dom inte besväras av klåda ska här simmas friskt.

Idag köpte jag en Yogaboll och det är inte jag som ska träna med den utan småtrollen. Både Alice och Emil står på bollen när jag håller i den. Målet är att dom framöver ska kunna balansera själva på den. Detta är super för balans, styrka och koordination.

Lydnadsträning på klubben bockade jag av igår. Pratade med lite hundfolk och anmälde mig som funkis på sommarpokalen som går av stapeln 2-3 juli. Tydligen är det bruksträning på tisdagskvällar så vi ska dit och se om vi hittar ett gäng att spåra med.

Idag spårade vi på vägen mot Mörtsjöåsen. Spårskogen var förvånande bra. Eftersom jag inte visst hur Alice skulle spåra i denna nya jordmån la jag ett kortare spår typ 300-400 m. Lite trevande och flackande i början,men efter första apporten spårade hon som vanligt och markerade apporterna jättefint. Emil behöver lite mer spårträning i söderns skogar.
Efter spåret promenerade jag längs en stig och sjöng i högan sky för att skrämma eventuella vildsvin. Jag är verkligen rädd att Emil ska lyfta långnosen och springa för att kolla lite. En galt skulle göra slarvsylta av Lobbe-liten. Jag upptäckte fin spårskog så jag och corgisarna vek sjungande av från stigen för att utforska dessa fina marker och efter en stund var vi vilse i skogen. Per automatik ringde jag Micke som jag alltid ringer så fort det är något som har hänt, men vad kunde han och Xzy göra när dom var så långt borta. Där stod jag och corgisarna med skog ända till småland framför oss och den enda hjälpen vi fick var en rekommendation att köpa en ny telefon med GPS. Jag ska faktiskt anamma detta förslag. Visserligen har jag god orienteringsförmåga,men ibland försvinner jag in i min egen värld och då kan saker och ting gå snett.
Loppan var dagens hjälte. Jag sa till henne att vi skulle gå och bada eftersom bilen stod parkerad nära den sjö dom badade i medan spåret låg till sig. Hon älskar som sagt att bada så hon började springa i en riktning i skogen och eftersom jag lärt mig att alltid lita på hunden sprang jag efter och upprepade "ska vi bada?". Efter en stund var vi uppe på stigen igen och inom kort var vi tillbaka vid bilen. Loppan är klok, förståndig och jag älskar henne runt hela jorden och tillbaka igen.

3 kommentarer:

  1. Åh vilken Loppa du har! Vi kom också lite vilse i skogen när jag var höggravid, inte så kul! Vi hade lagt spår och plockat svamp. Stod mitt i snårskog med två hundar som tyckte det var skitkul...

    /Marie

    SvaraRadera
  2. Det är bara att inhandla en ny tfn med GPS eller en kompass, föreslår dock en tfn då kan du inte gå vilse :-) Xzy håller med och flinar på Dobbe vis

    SvaraRadera
  3. Jag är också grymt rädd för vildsvin. När andreas tog jägarexamen läste han högt för mig om vildsvin, från deras kurslitteratur. Ingen rolig läsning för en som gärna strövar ensam, de verkar ju GALNA!!

    SvaraRadera