söndag 20 november 2011

Adjö primära dentitionen

Piraten tuggar och förstör som aldrig förr och idag har han tappat sin första tand, en underkäks incisiv. Tänk att hundar växlar tänder i samma ordning som människor. Jag ser fram emot att se dom permanenta tänderna, se storleken på tänderna och hur bettet utvecklas.
Piraten har spårat, gjort godis uppletande, lekt med matte och hoppat runt i skogen idag. Han spårar fint, tar vinkel utan problem,men idag gick det i ett rasande tempo så jag måste börja hålla emot lite i linan så att han blir mer noggrann. Han gjorde t.om ett spontant spårupptag på vägen till spårets början
Piratens kulor är fortfarande kvar i ljumskarna. För varje dag som går blir jag mer övertygad om att han kommer till att bli Kryptorchid,men jag har inte gett upp hoppet. Jag masserar ryggen, inguinalkanalen och försöker stretcha ner dom rackarna flera ggr per dag. Somliga säger att det kan hjälpa andra hävdar bestämt att det är totalt verkningslöst,men jag vill åtminstone göra ett försök för att kunna känna att jag verkligen har gjort mitt yttersta.







Idag har vi spårat i regn. Loppan spårade bra,fint spårupptag, bra markering av samtliga apporter och höll sig i spårkärnan. Däremot stal hon massor av Frolic när jag spårade med Emil. Alice åker i baksätet nu istället för i hundburen med grabbarna. Anledningen är att Loppan ofta blir sur på Piraten bak i buren och Piraten besvarar alltid hennes morrande med skall och lekinviter som resulterar i ännu mera morrande eftersom Loppan vill ha lugn och ro omkring sig och så är det onda cirkeln igång. Tilläggas bör att jag varit förutseende och lagt Frolicpåsen i min handväska i framsätet och dessutom stängt väskan.



Lobbe börjat verkligen få upp intresse för spår. Han har ökat tempot och tappar han bort sig står han bara inte och tittar på matte som förr utan arbetar tills han åter är i spåret. Laddad är han till tusen gullgossen när jag tar fram sele och lina.


Imorgon blir det lydnad och agility för dom stora och lek och träna hundmöten med Pirat på klubben. Sedan är det dags för valpkursavslutning. Äntligen skulle jag vilja säga. Jag är inte särskilt imponerad av kursen vi gått. Hallå, vad tänker dom på när dom startar en valpkurs med 21 valpar?

3 kommentarer:

  1. Han är verkligen ett charmtroll Herr Pirat.Men det är ju klart Alice blir sur när hon aldrig får vara ifred.Hon får komma till mormor i eftermiddag och bli ompysslad när Pirre är i skolan.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder!
    Det är en hemskt tid med vissa hundar i tandbytarstadiet ( ibland lite längre ;)
    Schnappi förstörde väldigt mycket i sin "valpdom", Gloria har inte rört nåt!
    Trist med kulorna. Har de gått upp och ner eller aldrig varit nere?
    Söt är han i alla fall den lille vilden <3

    SvaraRadera
  3. Det "ante mej" att det var en tand det handlade om :-)
    Håller såklart tummarna för det andra :-(
    //Catharina

    SvaraRadera