lördag 28 januari 2012

Ryggnoja


Jag har funderat och så fort jag klarar av att ringa och besöka Veterinärhuset i Sundsvall igen utan att bryta ihop ska jag ta Emil dit och han ska röntgas!! Höfter, knän hasleder och ryggen från svansroten till nacken ska undersökas, för jag vill veta. Jag vill veta hur alla de leder som var skrot hos Loppan ser ut hos Emil.  Han har inte visat några tecken på smärta, men jag vill veta i ett tidigt stadium om där finns någon begynnande artros eller Spondylos så att jag kan mota Olle i grind. Jag vill inte gråta över ytterligare en trasig Corgirygg.
Jag har drabbats av ryggnoja. Jag är livrädd att ryggarna ska skadas när dom busar tufft som corgisar gör med varandra och ffa när dom busar med Dobben!!! Jag klär på dom kostymerna när dom ska på promenad så att dom inte blir kalla om ryggarna för som jag sa, ryggnojan har drabbat mig med full styrka. Jag vill aldrig mer uppleva våndan över en trasig corgirygg, aldrig mera................ och ja, jag struntar fullkomligt i att jag utsätter honom för joniserandestrålning utan att det inte finns någon indikation.

10 kommentarer:

  1. Det låter jobbigt, för dig alltså. Hoppas du kan njuta av dina fina killar i stället. Varför söka fel.

    SvaraRadera
  2. Alltså jag måste bara lämna en kommentar. DET ÄR SJUKT JOBBIGT ATT TA BORT EN HUND PGA SJUKDOM/RYGGPROBLEM OSV. Man avlar inte på hundar med höftledsfel, armbågsfel, ryggfel, sjukdomar osv! Hundarna ska vara friska och dom ska må bra. När spårade aveln ur så mycket att man avlar efter utseende och mentalitet endast FAST hunden har hälsoproblem? Det funkar ju inte. DET är upp till oss att förvalta våra små guldvärda djur, det är upp till oss att ge dom det bästa och det är upp till oss att se till att dom mår bra och har det bra! Hälsan är så stor del av ens liv även för djuren och det är upp till oss att ta hand om dom.

    Ulla - ''Varför söka fel?''
    VADÅ söka fel? Man vill ju kolla upp sin hunds hälsa så det inte är något fel. Man vill ju att sin hund ska må bra och vara frisk.

    Strongt av dig att röntga din hund och kolla upp hälsan, Fia! En eloge till dig! Jag skickar många kramar och beklagar så mycket. Kram!

    SvaraRadera
  3. Helt rätt tänkt Sofia! Kolla det som går så du kan anpassa träning efter det!

    SvaraRadera
  4. Självklart har du drabbats av ryggnoja. Med tanke på vad du gått igenom vore allt annat konstigt.
    Det låter som ett smart drag att kolla över Emil, så att du får svart på vitt att allt är okej. Du gör alldeles rikigt!
    Kram från Spiroflocken!

    SvaraRadera
  5. Men det är ju det här som är det bästa med mattar och hussar som är så här omtänksamma. Om vi har ont, eller visar att vi har ont på något sätt, då vill mattar och hussar ta reda på vad det är för fel och om man kan göra något åt dem. Likaså om matte är orolig att något är fel. Det är väl bara bra, det tycker i alla fall jag. Noja, näe skulle inte tro det, bara en vilja att ta reda på varför vi har ont. Det är så det ska vara ju. Många nospuffar och tröstepussar från mig !

    SvaraRadera
  6. Jag har haft hund i 50 år och jobbat o vet branchen i 20 år. Min erfarenhet är att problem kan uppstå när ägarna letar fel och snöar in på dem.

    SvaraRadera
  7. Va konstigt, blev anonym fast jag fyllde i det andra / Ulla

    SvaraRadera
  8. Ulla: Jag har haft hund i 5 år och verkar veta mer än dig. Hör du inte hur det låter? Jag blir arg för när blev hundarnas hälsa osynlig enligt dig? Problem kan inte uppstå för att ägaren letar fel och snöar in dom, problem uppstår för det är ett problem och det är upp till ägaren att göra allt för att ta reda på vad som är fel och alla veterinärer där ute! Alla känner ju sin egna hund och man vill vara säker, klart man kollar allt som går och man avlar inte på hundar som har hälsofel eller hd fel - så är det bara!

    SvaraRadera
  9. Själv har jag haft hund i 21 år, så det jag säger här är att vi alla har haft hund i olika antal år, med eller utan förstånd. Det är inte för inte att dom flesta raser har ett avelsprogram för sina raser. En del raser har problem med höfter andra har problem med armbågar etc. Med utgång av dessa olika program så kan man komma tillrätta med olika fel som olika raser har, för varje ras lider av sin "egen åkomma" detta borde alla uppfödare känna till och använda sig av.

    Om man vill vara säker så kontrollerar man sin hund, det gör jag själv genom att röntga höfter armbågar, tar gärna en plåt på min hund om den råkat ut för en skada och varit halt, för att vara säker på att inget gått sönder, beroende på hur skadan uppkom. Mer än så tycker jag inte att det finns att säga, man tar hand om sin kompis på bästa sätt utan att vara nojig, det kallas för ansvar, något man tagit på sig när man skaffade sin hund.

    SvaraRadera
  10. Hemskt vilken uppståndelse detta inlägg väckte. Jag skriver i bloggen för min egen skull och det var inte min mening att skapa ett debattforum angående hd-rtg etc här.
    Hundar döljer smärta så himla väl och det tog alldeles för lång tid innan jag verkligen förstod att Alice hade problem och hade ont. Hade jag upptäckt det tidigare hade jag t.ex. slutat träna agility flera gånger per vecka med henne och istället fokuserat på lydnad och bruks som hon också älskade,men som är betydligt skonsammare för kroppen. Kanske hade hon fortfarande levt, haft ett värdigt och roligt liv om hon hade diagnosticerats tidigare. Mina corgisar lever aktiva liv och därför vill jag kontrollera Emil för att kunna lägga upp träningen så att han får ett så långt, roligt och smärtfritt liv som möjligt.......

    SvaraRadera